Zdrowie i kulinaria

20-02-2017
Witamina D wspomaga naszą odporność

Dobra wiadomość! Badania przeprowadzone przez zespół światowych specjalistów potwierdziły, że witamina D ma znaczący wpływ na naszą odporność i pomaga naszemu organizmowi zwalczać ostre infekcje dróg oddechowych.

 

Ciągła zmienność pogody zmusza nas do poszukiwania efektywnych rozwiązań  wspierających odporność.  Wiele osób zapomina, że najłatwiejszym sposobem wzmocnienia odporności jest odpowiednia dieta. To, co spożywamy, ma znaczący wpływ na ochronę organizmu przed wirusami i chorobami. Dostarczając wszystkich niezbędnych witamin podczas posiłków, możemy śmiało zrezygnować z syntetycznej suplementacji. Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia prawidłowa dieta powinna składać się z pięciu posiłków. Powinniśmy przy tym zwracać szczególną uwagę na jakość posiłków oraz na ich urozmaicenie tak, aby z każdym kęsem pożywienia dostarczyć sobie takich składników, które nie tylko nas wspomogą, ale przede wszystkim nie będę przeszkadzały w prawidłowym funkcjonowaniu. Dzięki witaminom pochodzenia naturalnego dostarczonym naszemu organizmowi, budujemy układ odpornościowy. Najbardziej znaną witaminą, wzmacniającą odporność jest witamina C, do której niedawno dołączyła witamina D. Jest ona niezbędna do prawidłowego rozwoju kości i mięśni. Rezultatem jej niedoboru są zaburzenia kostne, takie jak krzywica u dzieci i osteoporoza u osób dorosłych. Najnowsze badania udowodniły, że witamina D wzmacnia naszą odporność wpływając na aktywność limfocytów i sprawia, że lepiej radzą sobie one z różnymi patogenami, w związku z czym również pełni znaczącą rolę w walce z wirusami. Poza tym zmniejsza również ryzyko chorób związanych z nieprawidłową pracą układu odpornościowego, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów czy atopowe zapalenie skóry.

 

Jak w naturalny sposób dostarczyć organizmowi witaminę D? Jednym ze źródeł jest słońce i nasłonecznienie skóry promieniami UVB. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, by odsłaniać twarz i ramiona na słońce przez około 30 minut dziennie – unikając oparzeń słonecznych – w celu osiągnięcia jej odpowiedniej syntezy. Wszelkie nadwyżki tej rozpuszczalnej w tłuszczach witaminy, wyprodukowane w okresie letnim mogą być przechowywane w tkance tłuszczowej, w celu późniejszego wykorzystania. Drugim rozwiązaniem jest witamina D pochodząca z diety. Najwięcej witaminy D zawierają produkty mleczne i tłuste ryby morskie. Warto więc wzbogacić dietę o regularne spożywanie żółtego sera, tuńczyka, śledzia, szprotek oraz żółtek jaj. Te produkty powinno się jeść przynajmniej dwa razy w tygodniu, zwłaszcza ryby!