Zdrowie i kulinaria

13-02-2017
Dietetyka energetyczna

Wraz ze zmianą pory roku, zmieniamy garderobę, ale warto również pamiętać o wprowadzeniu małych rewolucji  w kuchni i zwróceniu większej uwagi na produkty, które spożywamy. Kierowanie się zasadami dietetyki energetycznej pomaga w zimie ogrzać nasz organizm, a w lato go schłodzić, a to wszystko za pomocą odpowiedniego jadłospisu!

 

Jakie produkty wybierać? Pokarmy dzielimy na trzy grupy pod względem ich wpływu na regulację temperatury naszego ciała. Do grupy pokarmów ogrzewających zaliczamy:

  • Mięso, które doceniamy szczególnie zimą, gdy chętniej spożywamy np. rosoły, sporządzone na wywarze mięsnym. Mięso jednak często obciąża organizm i układ trawienny, dlatego nie zawsze okazuje się wzmacniające dla człowieka.
  • Ryby, jaja czy owoce morza, które również mają ogrzewającą moc, są dla nas wartościowe tak samo jak mięso, jednak bez ryzyka obciążenia organizmu!
  • Przyprawy i zioła przyprawowe, które są smacznym dodatkiem do potraw bez użytku sztucznych substancji smakowych.

 

Do pokarmów neutralnych, czyli zrównoważonych:

  • Zboża i warzywa, które należą do najbardziej neutralnych pokarmów,  jakie spożywamy. Będą to więc głównie warzywa zimowe jak dynia, koper włoski, marchew, pietruszka, ziemniak, burak, cebula, czosnek.

 

Do pokarmów chłodzących zaliczamy produkty występujące naturalnie latem:

  • Owoce – dobrym przykładem są owoce południowe jak cytrusy czy banany, które rosną w gorącym klimacie, służąc ich mieszkańcom.
  • Warzywa letnie czyli pomidory, ogórki i sałaty.

 

Kierując się zasadami dietetyki energetycznej, warto pamiętać, aby słuchać własnego organizmu! Nie bez powodu w lecie mamy ochotę na orzeźwiające truskawki lub soczyste sałaty, a zimą na gorący rosół czy aromatyczną rybę.