Zdrowie i kulinaria

26-09-2017
Wybierz swój ulubiony sposób na rybę!

MARYNOWANIE

Podstawa prawidłowego przyrządzenia ryby przed każdą formą podania. Aby przygotować idealną marynatę, wykorzystaj swoje ulubione zioła i przyprawy. Przy ich wyborze, zwróć uwagę na aromaty. Im bogatsze, tym Twoja ryba będzie bardziej krucha i delikatna. Zamiast tradycyjnego pieprzu, wybierz pieprz cytrynowy. Zwykłą sól, zastąp solą czosnkową. Nie zapomnij o oliwie z oliwek dobrej jakości. Dodatkowo smak wzbogaci sok, lub skórka z cytryny. Co więcej, w przeciwieństwie do mięs, marynowanie ryb nie pochłania tyle czasu. Aby uzyskać pożądany efekt, rybie wystarczy 20-45 minut leżakowania w lodówce. Wyjątek stanowią ryby tłuste, przyrządzane w całości. Makrela, śledź, czy sardela, potrzebują dojrzewania w marynacie od 12 do 24 godzin.

 

SMAŻENIE

Warto poznać kilka „sztuczek”, które sprawią, że Twoja ryba będzie smaczniejsza i zdrowsza. Pamiętaj o nich, a Twój obiad zawsze zadowoli Ciebie i Twoich bliskich. Zanim zaczniemy rybę panierować i obsmażać, zadbajmy o to, aby nie była zbyt wilgotna. Osusz ją ręcznikiem papierowym, a bezpośrednio przed smażeniem posól. To sprawi, że ryba osuszy się od środka i będzie mniej soczysta i jeszcze bardziej smaczna. Smaż na rozgrzanym oleju. Dzięki temu ryba będzie pochłaniać mniej tłuszczu i nie będzie przywierać do patelni. Przy wyborze oleju do smażenia, wybierz takie, które nie zmienią smaku potrawy, np. olej rzepakowy, czy ryżowy. Cenną wskazówką jest dodanie do tłuszczu szczypty soli. Tym sposobem zmniejszymy pryskanie oleju na patelni, która powinna być odkryta. Gdy ryba jest smażona pod przykryciem, zwłaszcza ta panierowana, traci swoją chrupkość. Pod koniec smażenia, połóż na rybie kawałek masła. Będzie jeszcze smaczniejsza!

 

PIECZENIE

Jeden z najbardziej zdrowych i najmniej kalorycznych sposobów na rybę. Pamiętaj jednak, że zbyt długie pieczenie może spowodować jej wysuszenie. Najlepiej zawinąć ją w folię, lub ułożyć w naczyniu żaroodpornym. Przed pieczeniem, ryba powinna się panierować dłużej, niż przed smażeniem, czyli kilkadziesiąt minut. Przy pieczeniu ryby w całości, należy pozbawić ją wnętrzności i łusek. Przypraw w środku i na zewnątrz, następnie ponacinaj ją i piecz w całości, razem ze skórą, ogonem i głową. Polecamy również wypróbowanie sposobu na pieczenie ryby na soli. Używamy do tego tej grubej, morskiej i układamy rybę na 2 cm takiej warstwy. Kolejną warstwą soli przykrywamy rybę, lekko ubijamy i wstawiamy do piekarnika.

 

GRILLOWANIE

Przy grillowaniu, ważną rolę odgrywa marynata. Idealna będzie oliwa z natką pietruszki, dodatkowo możemy skomponować symfonię smaków z dodatkiem koperku, rozmarynu, tymianku, soku z cytryny, pomarańczy lub limonki. Uważajmy na zbyt dużą ilość soli i przypraw, aby ryba nie straciła swojego smaku. Grillujemy w folii, bezpośrednio na ruszcie lub w specjalnych siatkach.

 

GOTOWANIE NA PARZE

Zdecydowanie najzdrowszy sposób przyrządzenia ryby. Dzięki gotowaniu na parze, ryba zachowuje większość cennych wartości odżywczych, nie podnosi wartości kalorycznej i zachowuje swój smak i aromat. Pamiętaj, że ilość przypraw i ziół może być większa, niż przy smażeniu.