Zdrowie i kulinaria

17-07-2017
Woda i odpowiednie nawodnienie
Woda jest niezbędna do przeprowadzenia większości procesów, zachodzących w organizmie człowieka, m.in. reguluje temperaturę ciała, uczestniczy w transporcie składników odżywczych, usuwa niepotrzebne produkty przemiany materii. U noworodka stanowi ok. 75% masy ciała, u dorosłego 60%, natomiast u osób starszych jedynie 50%.
Według norm określonych przez Instytut Żywności i Żywienia, dla kobiet dzienne spożycie wody powinno wynosić 2000 ml/dobę, a dla mężczyzn 2500 ml/dobę.

Wyróżniamy 3 rodzaje wód:
  • wysokozmineralizowane, o ogólnej mineralizacji powyżej 1500 ml/l, mogą być wykorzystywane jako element suplementacji określonych składników mineralnych, takich jak wapń czy magnez,
  • sredniozmineralizowane, o ogólnej mineralizacji od 500 do 1500 mg/l, powinny być spożywane przez dorosłych,
  • niskozmineralizowane, o ogólnej mineralizacji nie większej niż 500mg/l, zalecane dla dzieci.

Bardzo często wody smakowe przeznaczone dla dzieci, zawierają spore ilości cukru – w przeliczeniu ok. czterech łyżek stołowych w butelce o pojemności 330 ml. Zaleca się więc, wybierać naturalne wody, które w połączeniu z optymalnym żywieniem, korzystnie wpływają na stan ich odżywienia i nawodnienia, szczególnie w upalne dni.

Aby zmniejszyć ryzyko odwodnienia, szczególnie podczas upalnych dni, można stosować się do poniższych kilku zasad:
  1. Płynny powinny być pite w małych porcjach, regularnie przez całą dobę.
  2. Powinniśmy pić głównie wodę, jednak można również włączyć lekkie ziołowe napary.), soki warzywne czy owocowe.
  3. Unikajmy mocnej kawy i herbaty, napojów owocowych i nektarów, wód smakowych z dodatkiem cukru lub syropu, słodkich napojów gazowanych i niegazowanych.
  4. Unikajmy napojów alkoholowych w każdej postaci.
  5. W czasie upałów zwiększajmy ilość płynów o dodatkowe 250 ml na każdy stopień powyżej 37st.C.
  6. W starszym wieku szczególnie zadbajmy o odpowiednią ilość płynów w diecie.
  7. Pokarmy o dużej zawartości wody, takie jak świeże owoce, warzywa i niektóre produkty mleczne, mogą wspomóc w dostarczeniu zalecanej dziennej ilości wody.