Zdrowie i kulinaria

24-07-2017
Sól i jej wpływ na nasze zdrowie

Sól to nazwa zwyczajowa chlorku sodu, niezbędnego dla życia i utrzymania dobrego stanu zdrowia. Jest szeroko stosowana dla nadawania smaku produktom żywnościowym i w ich przechowywaniu. Ponadto jest naturalnym składnikiem wielu produktów.

 

Sól pełni szereg ważnych funkcji m.in.:

  • reguluje gospodarkę wodno−elektrolitową organizmu,
  • uczestniczy w aktywnym wchłanianiu wielu składników odżywczych,
  • umożliwia przenoszenie impulsów nerwowych, a także prawidłowe funkcjonowanie mięśni.

 

Odpowiednia podaż tego składnika jest niezbędna dla zdrowia, ale w praktyce mało kto cierpi dziś na jego niedobór. Problemem jest raczej jego nadmiar w diecie, który niestety wiąże się z wieloma poważnymi konsekwencjami. Nadmiar sodu powoduje zatrzymanie wody w organizmie, co prowadzi do zwiększenia ciśnienia krwi oraz powikłań z tym związanych oraz przyczynia się do występowania zawałów serca, osteoporozy i raka żołądka, ale także do rozwoju otyłości.

Niestety, nadmierna konsumpcja soli jest we współczesnym świecie, w tym także w Polsce, powszechna. Szacuje się, że spożywamy 2–3 razy więcej soli niż zalecane przez WHO maksymalne 5 g dziennie. Co istotne, wspomniane 5 g dotyczy soli, którą stosujemy sami do przyrządzania potraw i dosalania przy stole, jak i tej zawartej w przetworzonych produktach rynkowych oraz soli wynikającej z naturalnie występującego sodu w produktach.

Znacząco mniej soli, pochodzącej jedynie z naturalnie występującego sodu, zawierają, np. mięso, mleko, owoce, warzywa, płatki zbożowe, kasze. Chcąc obniżyć ilość spożytej soli, wybierajmy produkty o jej niższej zawartości. Ograniczmy lub zrezygnujmy z dosalania potraw − na początku mało słone produkty będą wydawały się niesmaczne, dlatego dobrze jest zastąpić sól ziołami. Kuchnia obfitująca w zioła i przyprawy, może wzmocnić prozdrowotne działanie diety bogatej w owoce i warzywa. Zawarte w przyprawach i ziołach fitozwiązki korzystnie wpływają na zdrowie: wykazują działanie antyoksydacyjne, zmniejszają stan zapalny, poprawiają metabolizm cholesterolu oraz mają właściwości bakterio− i wirusobójcze. Zamiast zatem doprawiać potrawy solą oraz gotowymi mieszankami przyprawowymi, które zawierają duże jej ilości, warto na co dzień używać takich ziół czy przypraw jak: rozmaryn, oregano, tymianek, bazylia, kurkuma, czosnek, imbir i cynamon.