Zdrowie i kulinaria

03-04-2017
Jak poprawić swój metabolizm?

JAK POPRAWIĆ METABOLIZM?

Metabolizm to suma procesów chemicznych i towarzyszących im zmian energetycznych, zachodzących w organizmie w związku z pobieraniem pożywienia, jego trawieniem, wykorzystaniem przez tkanki oraz wydalaniem niektórych składników i przemiany materii.

Jednak  to nie tylko nasza przemiana materii oraz ilość kalorii, jaką możemy spożyć w ciągu doby, aby utrzymać prawidłową masę ciała. W rzeczywistości problemy z metabolizmem to oprócz walki z nadwagą i tłuszczem w okolicach brzucha, to także zmaganie ze skrajnym zmęczeniem, wahaniem nastroju, wewnętrznym niepokojem czy ciągłym łaknieniem słodyczy, kawy oraz innych szybkich źródeł energii.

Szacuje się, że 50 mln Europejczyków ma problem ze spowolnioną przemianą materii, a jeszcze więcej przejawia początkowe stadia cukrzycy typu 2.

W takich sytuacjach zdecydowanie lepiej zapobiegać, prowadząc zdrowy tryb życia, niż leczyć za pomocą środków farmakologicznych w chwili, kiedy pojawia się jednostka chorobowa.

Oto kilka czynności i składników, które mogą pomóc w poprawie metabolizmu.

 

  • Aktywność fizyczna

Zdrowe jedzenie nie wystarczy. Nie bez przyczyny ćwiczenia fizyczne znalazły się na pierwszym miejscu w piramidzie żywieniowej – jest to najskuteczniejszy sposób na przyspieszenie metabolizmu. Najważniejsze, aby wykonywana aktywność fizyczna stała się częścią dnia codziennego – tylko regularny i systematyczny wysiłek wzmacnia masę mięśniową oraz podnosi skutecznie metabolizm.

 

  • Regularne oraz urozmaicone  posiłki

Zaplanowanie codziennego jadłospisu w taki sposób, aby znalazło się w nim 4-5 posiłków w regularnych odstępach czasu nauczy organizm, że nie musi on zwalniać tempa metabolizmu i magazynować składników odżywczych na później. Efekt? Organizm stopniowo wyłączy tryb oszczędzania, na wypadek gdyby znowu przez pół dnia nie otrzymał pożywienia – nastąpi wyrównanie i przyspieszenie przemiany materii.

 

  • Dieta

Badania naukowe wykazały, że istnieją konkretne produkty, zawierające substancje czynne, przyspieszające przemianę materii. Należą do nich m. in.:

  • Zielona herbata – zawiera kofeinę i teofilinę, które pobudzają wydzielanie soku żołądkowego oraz przyspieszają przemianę materii.
  • Papryczki chilli – zawierają kapsaicynę, która też jest odpowiedzialna za ich ostry i piekący smak. Przyspiesza znacząco metabolizm, pobudza także wydzielanie soków trawiennych – używanie przyprawy chili może zwiększyć metabolizm nawet o 10% (zaraz po posiłku).
  • Imbir – zawiera gingerol, ułatwia trawienie, ma działanie rozgrzewające i przyspieszające metabolizm.

 

  • Przydatne pierwiastki: jod, selen, chrom
  • JOD: Odpowiada za produkcję hormonów regulujących metabolizm odpowiadają tarczyca i przysadka mózgowa. Organizm, aby mógł syntetyzować hormony tarczycy, potrzebuje jodu. Dostarczać go można z dietą bogatą w ryby morskie i owoce morza (łosoś, łupacz, dorsz, gładzica, omułki) oraz wodorosty.
  • SELEN: Do przekształcenia tyroksyny w aktywną trójjodotyroninę (hormonów tarczycy), konieczne są enzymy, w których skład wchodzi selen. Pewne ilości tego mikroelementu można dostarczyć z rybami i owocami morza, pełnoziarnistymi produktami zbożowymi, podrobami, drożdżami lub orzechami brazylijskimi.
  • CHROM: Oprócz prawidłowej gospodarki hormonalnej nie można zapomnieć o prawidłowym zaopatrywaniu komórek organizmu w glukozę. W przeciwnym razie następują spadek poziomu glukozy we krwi oraz napady chęci jedzenia słodkich pokarmów. Chrom możemy  znaleźć w rybach, owocach morza, suszonych morelach czy  ziarnach kakao, jednak warto tutaj zaznaczyć, że jego biodostępność z żywności  jest bardzo niska – zaledwie kilka procent.

 

  • Koenzym Q10

Jego zadanie polega na przekształcaniu glukozy i kwasów tłuszczowych w chemicznie skoncentrowaną energię w postaci cząsteczek ATP. Warunkuje on wszystkie procesy metaboliczne organizmu oraz to, czy będzie on odczuwał nadmierne zmęczenie, czy jego brak. Najlepszymi jego źródłami są mięso (serca i wątroba), tłuste ryby, orzechy i oleje roślinne. Średnie dzienne jego spożycie wynosi  3-5 mg, przy rekomendowanych dawkach dla osób zdrowych w zależności od wieku to: 30-100 mg.